Weer klacht bij NZa tegen afwijzingsbrieven verzekeraars
Branchevereniging Tandtechniek dient klacht in tegen verzekeraars
De Branchevereniging Tandtechniek heeft een klacht ingediend bij de NZa naar aanleiding van diverse klachten die via het Meldpunt Zorgsignalen zijn ontvangen over de afwijzingsbrieven van verzekeraars.
Gemiddelde als uitgangspunt
Het gaat de Branchevereniging Tandtechniek niet alleen om het beleid van verzekeraars om het gemiddelde als uitgangspunt te nemen voor alle situaties terwijl er sprake is van op maat gemaakte medische hulpmiddelen. Een opstelling die ook door tandartsen als star wordt ervaren. Ook blijken de verzekeraars ondanks de waarschuwing, die de NZa eerder dit jaar aan de verzekeraars gaf (naar aanleiding van een door de Branchevereniging Tandtechniek ingediende klacht) nog immer niet te voldoen aan de voorwaarden, die gesteld worden aan een afwijzingsbrief in het door de NZa opgestelde Richtsnoer Informatieverstrekking Ziekekostenverzekeraars en volmachten.
Mogelijkheid van beroep
Met name de voorwaarde dat patiënten dienen te worden gewezen op de mogelijkheid van beroep bij een afwijzing lijkt regelmatig te ontbreken in de afwijzingsbrieven. Hierdoor wordt niet voldaan aan de in het Richtsnoer gestelde voorwaarden en wordt de patient de mogelijkheid om tegen een afwijzing in beroep te gaan bij de verzekeraar of de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekering onthouden.
Akkoordverklaring blijkt afwijzingsbrief
Daarnaast lijken verzekeraars nog steeds de voorwaarden, die gesteld worden aan een afwijzingsbrief te omzeilen, door een brief die wel degelijk een afwijzing bevat, zelfs de tegenovergestelde term 'akkoordverklaring' te geven. Vorig jaar heeft de Branchevereniging Tandtechniek met succes bij de NZa een klacht ingediend voor het opdezelfde manier gebruiken van de term 'kopie goedkeuring' terwijl er feitelijk sprake was van een afwijzing.
Verkeerde informatie over garantie
Ook komt het voor dat een verzekeraar de patiënt volledig verkeerd informeert over de mogelijke aanspraak op garantie en nazorg, door te stellen dat de patiënt geen aanspraak op garantie en zorg heeft bij een niet-gecontractueerde leverancier, terwijl dit helemaal niet het geval is.
Handhavingsmaatregelen
Naar aanleiding van een vorig jaar door de Branchevereniging Tandtechniek met succes bij de NZa ingediende klacht zijn de verzekeraars publiekelijk op de vingers getikt. De NZa heeft tevens diverse verzekeraars schriftelijk geïnformeerd dat de NZa zonodig handhavingsmaatregelen zal inzetten als er nogmaals signalen over afwijzingsbrieven ontvangt die niet aan de eisen voldoen. Het ging om de verzekeraars Univé-VGZ-IZA-Trias, Achmea Zorg, ASR Basis Ziektekostenverzekeringen NV, OWM CZ Groep Zorgverzekeraar U.A.
Meldpunt Zorgsignalen
Het door de Branchevereniging Tandtechniek ingestelde Meldpunt Zorgsignalen is bereikbaar via info@bvtandtechniek.nl.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober 2025
In dit nummer onder meer aandacht voor de Ziel van porselein, 'Werken met porselein is meer dan het stapelen van massa's; het is een kunstvorm', een artikel van André Henriques, Een casus digitaal-analoog teamwork bij implantaatgedragen, uitneembare tandprothese, Lingualized occlusie als esthetisch-functionele oplossing bij prognathie en ernstige resorptie van de mandibulaire alveolairrand, een artikel in het kader van het FEPPD Editorial Exchange Program en tandarts Arjan Starrenburg gaat in op 'Functie boven esthetiek: het onzichtbare verschil dat telt, waarom een kleine correctie soms het grootste verschil maakt en divers Europees nieuws van de afgelopen AGM (Algemene Vergadering) van de FEPPD: To Be or Pretend Not to Be a Manufacturer: FEPPD verdedigt gelijke MDR-naleving en Samir Berisalic, Head of CAD/CAM bij Interdent in Slovenië gaat in op Titanium, composiet en hybride oplossingen: een openhartige blik op de toekomst van tandtechniek, de Dentale Agenda en het Kwaliteitsregister Tandtechniek en meer.
Verspreiding in oktober 2025.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.