Overheidsregulering mondzorg remt innovatie

Huidige systeem bevordert inspelen op wensen patiënt niet

9 april 2011 - Vrije prijsvorming in de mondzorg is goed voor de patiënt. Het huidige systeem remt juist het invoeren van innovaties die voordelen hebben voor de patiënt. Dat is de conclusie van een gezamenlijke brief van de mondzorgkoepels van diverse beroepsbeoefenaren die nu nog geen vrije tarieven kennen aan de leden van de Vaste commissie voor VWS. Die brief komt in de week voorafgaand aan het overleg over de vrije prijsvorming in de mondzorg in de Tweede Kamer.  

‘In het huidige systeem van overheidsregulering is er weliswaar sprake van een intrinsieke motivatie bij aanbieders van mondzorg om te innoveren, maar wordt die motivatie afgeremd door het systeem. In een systeem van vrije prijsvorming daarentegen bepaalt de relatie tussen zorgaanbieders en zorgvragers de prijs en variatie van het aanbod in de mondzorg. Dan ontstaat meer concurrentie en meer verschil tussen zorgaanbieders. Mondzorgaanbieders onderscheiden zich nadrukkelijker van elkaar door de verschillen tussen praktijken explicieter te communiceren. Depatiënt kan dan, indien hij dat wenst, bijvoorbeeld kiezen voor een esthetisch mooiere oplossing bij een afgebroken voortand. Een ander voorbeeld is dat tandartsen digitale driedimensionale gebitsafdrukken kunnen aanbieden waardoor patiënten niet meer in een voor veel mensen vervelende afdrukpasta hoeven te bijten ten behoeve van een gebitsafdruk. Aan de techniek en de daarbij behorende apparatuur is bij de patiënt wel behoefte, maar de mogelijkheid om hierop in te spelen ontbreekt nu grotendeels.’

Mondzorg in de avond en het weekend

Rob Barnasconi, voorzitter NMT: ‘Op het gebied van service kunnen mondzorgaanbieders inspelen op de behoefte bij de patiënt om ook ‘s avonds en in het weekend terecht te kunnen bij de mondzorgaanbieder, zonder dat het daarbij hoeft te gaan om spoedgevallen. Concluderend; vrije prijsvorming in de mondzorg prikkelt de aanbieders van de mondzorg om de patiënt een gevarieerder, klantgerichter en innovatiever zorgaanbod te bieden.

‘Gemiddelde’ niet als uitgangspunt

De patiënt is mondig, kritisch en steeds beter geïnformeerd. Dit houdt de mondzorgaanbieders scherp op zowel kwaliteit als prijs. Het zorgaanbod in de Nederlandse mondzorg behoort nu al tot het betere en meest betaalbare in Europa4. Dit is een goede uitgangspositie voor vrije prijsvorming, omdat de patiënt in Nederland niet te veel betaalt voor een kwalitatief goede mondzorg. Daarnaast zijn er voldoende tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Het wisselen van mondzorgaanbieder is voor patiënten eenvoudig5. De mondzorg leent zich bij uitstek voor vrije prijsvorming. Niemand is gebaat bij een mondzorg die het ‘gemiddelde’ als uitgangspunt neemt. Er bestaat immers ook geen gemiddelde patiënt.

 

Terug naar home

Share |
Lees meer uit het TTM-archief. Selecteer een categorie.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
Nummer 177
januari/februari 2024
In dit nummer

 

Verspreiding in februari 2024.

Mis geen nummer, neem nu een abonnement op het Tandtechnisch Magazine. Klik hier voor een speciale internet-aanbieding.

Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.

Ontvang gratis TTM nieuwsbulletin

Gratis overzicht van het belangrijkste nieuws uit de dentale branche in uw e-mailbox. Vraag nu aan! Afmelden kan altijd door een e-mail te sturen naar info@tandtechnischmagazine.nl