'Kwaliteitscontroles die zorgverzekeraars aan zorgverleners opleggen onnodig'
Citaat van Aad de Groot, voorzitter raad van bestuur bij DSW Zorgverzekeraar
23 februari 2022 - Als het gaat om de kwaliteit van de Nederlandse artsen, tandartsen fysiotherapeuten en andere zorgverleners behoort Nederland tot de wereldtop. Om als zorgverlener geregistreerd te blijven moeten zij aan allerlei nascholingseisen en richtlijnen voldoen. De eisen die aan de zorgverleners worden gesteld zijn in Nederland hoog en bij de eigen beroepsgroep in goede handen.
Toch menen veel zorgverzekeraars dat aan de zorgverleners allerlei aanvullende eisen moeten worden gesteld. Verschillende van deze extra opgelegde eisen worden als kwaliteitseisen gepresenteerd. Je kunt je echter afvragen of de kwaliteit van zorg ermee gediend is.
Wildgroei aan extra eisen en voorwaarden
Veel zorgverzekeraars stellen eigen kwaliteitseisen waaraan zorgverleners moeten voldoen alvorens zij een redelijk tarief mogen declareren. Het voldoen aan al die verschillende eisen en contractvoorwaarden is een tijdrovende bezigheid voor zorgverleners. Kan de zorgverlener niet aan de extra verplichtingen te voldoen? Dan krijgen zij geen contract van de zorgverzekeraar of volgt een verlaging op de vergoeding van geleverde zorg. Veel zorgverleners nemen noodgedwongen of moegestreden genoegen met een lager tarief. In sommige gevallen is de alsmaar toenemende bureaucratie zelfs een reden om vroegtijdig met stoppen met hun praktijk.
Geen controle op kwaliteit, wel op fraude
Controles op fraude zijn van belang en nodig, mits het proportioneel is. Het ondoelmatige of onrechtmatige gedrag van een enkele zorgverlener mag nooit de reden zijn om de hele beroepsgroep te belasten met regeldruk. Met extra kwaliteitseisen maken zorgverzekeraars het zorgverleners onnodig moeilijk. Dat draagt niet bij aan betere zorg, het staat betere zorg zelfs in de weg. Kwaliteit moet aan de zorgverlener en de beroepsvereniging worden overgelaten. De relatie tussen zorgverzekeraars en zorgverlener moet op vertrouwen gebaseerd zijn. Veruit de meeste zorgverleners zijn dat vertrouwen meer dan waard.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
maart/april 2023
In dit nummer onder meer aandacht voor de vraag hoe je monolitische restauraties tot leven brengt, de Arbeidsinspectie en de blootstelling aan gevaarlijke stoffen in de mondzorg, een terugblik op meer dan 100 jaar innovatie voor de dentale industrie, 3Shape introduceert nieuwe Dual Model 3Shape F8 lab scanner, NVM-mondhygiënisten constateren dat gezondheid gebitten jeugd achteruit hollen door zorgmijding en financiële problemen, GC introduceert 's werelds eerste op AI gebaseerde laboratoriumscanner, de Aadva Lab Scanner 3, vhf introduceert freesmachine E3 voor orthodontische toepassingen, MijnMond.info/Vacatures en de Dentale Agenda van het Kwaliteitsregister Tandtechniek en meer.
Verspreiding in maart/april 2023.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.