KNMT-campagne: De tanden van je kind, daar zorgen we samen voor!
Lancering preventiecampagne
31 mei 2023 - Opgroeien met een gezond gebit, dat zou in Nederland zelfsprekend moeten zijn. Toch gaat bijna 1 op de 5 kinderen niet naar de tandarts en lang niet alle ouders weten hoe ze het kindergebit thuis moeten verzorgen. Om gaatjes en andere problemen in de mond te voorkomen, lanceert de KNMT, de beroepsorganisatie van tandartsen, de grootscheepse preventiecampagne ‘De tanden van je kind, daar zorgen we samen voor!’
Bij gezond opgroeien hoort een gezonde mond. Daarom is het belangrijk vanaf het doorbreken van het eerste tandje te beginnen met poetsen en het kindje mee te nemen naar de tandarts. Uit de meest recente cijfers van Vektis blijkt echter dat meer dan de helft (56,6%) van de 2-en 3-jarigen de tandarts nog steeds niet bezoekt. Dat is zorgelijk, want de mondzorgverlener controleert het kindergebit, volgt de ontwikkeling en geeft advies en begeleiding om de kindermond gezond te houden. Want ook melktandjes zijn al gevoelig voor gaatjes. En dat kan gevolgen hebben voor later: nog altijd hebben 2 van de 3 kinderen voor hun 18e verjaardag minstens één gaatje.
Dat kan en móet beter!
Maar veel mensen weten niet wat goed is voor de mondgezondheid van hun kinderen. En echt veel hoeven zij er eigenlijk niet voor te doen: goed poetsgedrag aanleren, letten op het eet- en drinkgedrag én hun kind van kleins af aan meenemen naar de tandarts. Bovendien kost dat helemaal niets, want tot 18 jaar worden de tandartskosten vergoed vanuit de basisverzekering. Gelukkig staan ouders er niet alleen voor: sámen met de tandarts kunnen zij het verschil maken en hun kind laten opgroeien zonder gaatjes!
Om te beginnen richt de campagne 'De tanden van je kind, daar zorgen we samen voor!' zich met deze boodschap op ouders van 0- tot 4-jarigen. Later dit jaar staan de iets oudere kinderen tot 12 jaar centraal. Ook zij bezoeken nog te weinig de tandarts. Zo stagneert de mondgezondheid van 11-jarigen of gaat die zelfs achteruit, aldus het laatste Signalement Mondzorg van Zorginstituut Nederland. Na de herfst komen in de campagne de tieners aan de beurt. Naast hun ouders gaan we hen rechtstreeks benaderen via diverse sociale mediakanalen.
Om ouders met kinderen die nog niet naar de tandarts gaan te bereiken, zijn niet alleen de ruim 10.000 bij de KNMT aangesloten tandartsen uitgenodigd de campagne te promoten. De beroepsorganisatie heeft ook de jeugdgezondheidszorg, zorgverzekeraars en (sociale) instellingen als voedsel- en kledingbanken, wijkcentra en sportverenigingen benaderd om de campagne te verspreiden. Zo zet de KNMT alles op alles om ieder kind te laten opgroeien met een gezond gebit!
De KNMT levert stakeholders gratis campagnematerialen, zoals de campagneposter, kant-en-klare teksten en afbeeldingen voor social media en e-mailnieuwsbrief en banners voor op de website. Tandartsen wordt gevraagd de poster voor het raam van hun praktijk te hangen, zodat ouders in de buurt die nog niet met hun kind naar de tandarts gaan deze goed kunnen zien. Andere stakeholders kunnen de poster bijvoorbeeld in hun wachtruimte of kantine hangen. En de afbeeldingen bieden diversiteit: een gezin mét en zonder een migratieachtergrond of met een vader of moeder in beeld. Zo kan de variant worden gekozen die het beste past bij de achterban. De posters zijn net als de andere communicatiemiddelen gratis te downloaden op de speciale campagnepagina van de KNMT.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
maart/april 2025
In dit nummer onder meer aandacht voor een casusbespreking van zirkonium adhesiefbruggen na Aligners door André Henriques (tandtechnicus), Sanne van Kooten (tandarts) en Peter Mattern (tandarts-orthodontie), een casus Totaalprothetiek: Volledig functieherstel en opbouw zelfvertrouwen en uitstraling patiënt door Tim Janssen (tandtechnicus), Keramische Implantaten in de esthetische zone, casus falend endodontisch behandeld centraal incisief door Laurens Wiggers (tandarts implantoloog en tandtechnicus), 41e editie van de IDS, de lancering van de nieuwe Candulor Denture SmileLibrary+, Prijswinnaars KunstZahnWerk Award 2025, de nieuwe D-DEC Digital Prosthetic Designer opleiding die in september van start gaat, Martijn Kalsbeek over hoe robots de mondzorg gaan transformeren en meer.
Verspreiding in april 2025.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.