Juridische stappen om plan hoortoestellen zorgverzekeraars

Brancheorganisatie GAIN: regeling houdt geen rekening met stand wetenschap, sluit innovatie uit en ontbeert transparantie - voorbode dentale sector?

logo gain

10 juli 2013 - Brancheorganisatie GAIN gaat namens de producenten van hoortoestellen juridische stappen nemen tegen Zorgverzekeraars. Aanleiding is de nieuwe systematiek voor het verstrekken van hoortoestellen die Zorgverzekeraars Nederland wil introduceren. De in deze markt door de verzekeraars gehanteerde beleid is een mogelijke voorbode van wat de dentale sector te wachten staat. De sector stelt dat de regeling geen rekening houdt met de stand van wetenschap, innovatie uitsluit en transparantie ontbeert.

Zorgverzekeraars Nederland claimt dat het nieuwe systeem voor het verstrekken van hoortoestellen mensen met hoorproblemen in staat stelt beter te functioneren. Kern van de methodiek is dat de zorgbehoefte via een vragenlijst in beeld wordt gebracht, waarna op basis van de antwoorden een hoortoestel wordt voorgeschreven. De uitkomst is bindend: wie een ander toestel wil, krijgt geen vergoeding.

GAIN noemt het systeem ondeugdelijk. "Het leidt tot verschraling van de hoorzorg en lijkt in alles op een experiment om via een black box de zorgbehoefte van de klant automatisch te koppelen aan bepaalde hoortoestellen", zegt voorzitter Hans van Pagée. Het systeem kent volgens hem vele tekortkomingen, waaronder het gebruik van een niet-gevalideerde vragenlijst om de zorgvraag vast te stellen en het ontbreken van keuzevrijheid voor de verzekerde die er voorheen wel was. Deze vragenlijst is in principe 'slechts' een evaluatiemiddel dat voor een groot deel opgebouwd is uit niet relevante vragen. Vragen over het aspect werk (voor een slechthorende die wil blijven deelnemen aan het arbeidsproces van groot belang), zijn bijvoorbeeld niet opgenomen in de betreffende lijst. Daarnaast is het systeem erg gecompliceerd, houdt het geen rekening met de stand van wetenschap, sluit innovatie uit en ontbeert transparantie. Zo blijft Zorgverzekeraars Nederland erg geheimzinnig doen over de methodiek die de zorgvraag koppelt aan hoortoestellen.

De tekortkomingen van het systeem leiden er volgens GAIN toe dat verzekerden straks hoortoestellen krijgen die niet of niet goed aansluiten bij de specifieke zorgvraag van de verzekerde. Dit resulteert in onvrede, ongemak en irritatie, aldus GAIN. Verzekerden kunnen geen toestel kiezen maar moeten wel voor 25 procent uit eigen zak meebetalen voor een hulpmiddel dat ze eigenlijk niet willen. Wie de voorkeur geeft aan een ander hoortoestel dan het systeem bepaalt, moet het gehele bedrag zelf betalen.  

GAIN wil de introductie van het systeem desnoods in een uiterste poging via de rechter tegenhouden, zegt Van Pagée. "We zetten deze stap liever niet, maar we hebben geen keus. De gesprekken die met de zorgverzekeraars zijn gevoerd, hebben tot nu toe helaas niets opgeleverd. In onze ogen is sprake van een niet realistisch en onzalig plan. Wij blijven erbij dat verzekeraars kritischer moeten kijken naar de kwaliteit van de hoortoestellen die zij gaan verstrekken. We hebben ze in gesprekken niet kunnen overtuigen. Als dit zo blijft rest ons niets anders dan deze weg."

 



 

 

 

 



 

Terug naar home

Share |
Lees meer uit het TTM-archief. Selecteer een categorie.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
Nummer 177
januari/februari 2024
In dit nummer

 

Verspreiding in februari 2024.

Mis geen nummer, neem nu een abonnement op het Tandtechnisch Magazine. Klik hier voor een speciale internet-aanbieding.

Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.

Ontvang gratis TTM nieuwsbulletin

Gratis overzicht van het belangrijkste nieuws uit de dentale branche in uw e-mailbox. Vraag nu aan! Afmelden kan altijd door een e-mail te sturen naar info@tandtechnischmagazine.nl