Freshtandartsen van start

Administratie, inkoop en contact erzekeraars centraal - 'Geen keuze voor het snelle geld'

fresh tandartsen logo

3 maart 2015 - In de vertrouwensrelatie tussen tandarts en patiënt ligt de kern van optimale mondzorg. De tandarts die goed weet te luisteren naar de patiënt en rekening houdt met diens wensen en financiële mogelijkheden kan de beste zorg bieden: compleet en optimaal. Vertrouwen en loyaliteit groeien naarmate de tandarts de patiënt langer aan zich weet te binden. Vanuit deze visie is de nieuwe keten Freshtandartsen eind vorig jaar tot de Nederlandse dentale  markt toegetreden.

fresh tandartsen


Als eerste van deze keten zijn vijf tandartspraktijken en een mondhygiënepraktijk in Haarlem samengevoegd tot één praktijk. De tandartsen Marcel Spek en Ad Merkx staan aan de leiding van die nieuwe, grote praktijk. Freshtandartsen wil over drie jaar met een twintigtal praktijken in het hele land zo’n 150.000 patiënten aan zich weten te binden. Idealiter heeft iedere praktijk dan minimal 6500 patiënten. Met die grootte kunnen alle disciplines en orthodontie op efficiënte wijze worden aangeboden.

Centraal niveau
Freshtandartsen wil dat tandartsen en mondhygiënisten zich vooral op de zorg aan patiënten kunnen richten en wil behandelaars zoveel mogelijk ontzorgen en faciliteren. Op centraal niveau wordt de financiële administratie, de patiëntenadministratie, de inkoop en het contact met verzekeraars geregeld. Ook wordt ondersteuning geboden bij de werving en selectie van personeel. Freshtandartsen gaat bijvoorbeeld actief werven naar tandartsen, mondhygiënisten en andere medewerkers in de praktijk die volgens de visie van Freshtandartsen willen werken.

Efficiency vergroten
Daarnaast gaat Freshtandartsen veel aandacht besteden aan monitoring en analyse van de praktijkresultaten, bijvoorbeeld soorten behandelingen of gebruik van materialen. De keten ziet dat als middel om (spiegel)informatie te leveren, op basis waarvan de aangesloten praktijken zo nodig bijstellingen kunnen doen en de efficiency kunnen vergroten.

Freshtandartsen zoekt tandarts- en mondhygiënistepraktijken die zich in deze aanpak kunnen vinden en zich vooral op de zorg willen richten. Daarnaast is het op zoek naar praktijken die stoppen of dat binnen enkele jaren willen gaan doen.

Geen keurslijf
Freshtandartsen gaat de afzonderlijke praktijken geen keurslijf opdringen. Het is juist gewenst dat ze hun eigen toon en uitstraling behouden. Daarmee hebben ze immers bewezen een relatie met de patiënt op te kunnen bouwen. Bovendien kiezen patiënten een praktijk over het algemeen niet omdat die er gelikt uitziet,  maar in de eerste plaats omdat ze goede band hebben met hun tandarts. In veel gevallen zullen de praktijken die worden overgenomen hun eigen, bekende naam blijven voeren.

'Geen keuze voor het snelle geld'
Freshtandartsen is opgericht door Koen Clement, die eerder mede-oprichter en directeur was van Elysee Dental. Hij heeft twintig jaar ervaring in de dentale branche. Met zijn nieuwe keten kiest hij niet voor het snelle geld, maar voor het zorgvuldig opbouwen van een reeks praktijken waar optimale mondzorg wordt geboden, waar patiënten tevreden zijn en waar tandartsen en personeel geïnspireerd worden en in een plezierige sfeer willen werken.

Terug naar home

Share |
Lees meer uit het TTM-archief. Selecteer een categorie.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
Nummer 177
januari/februari 2024
In dit nummer

 

Verspreiding in februari 2024.

Mis geen nummer, neem nu een abonnement op het Tandtechnisch Magazine. Klik hier voor een speciale internet-aanbieding.

Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.

Ontvang gratis TTM nieuwsbulletin

Gratis overzicht van het belangrijkste nieuws uit de dentale branche in uw e-mailbox. Vraag nu aan! Afmelden kan altijd door een e-mail te sturen naar info@tandtechnischmagazine.nl