ACTA, Ivoren Kruis en Menzis slaan de handen ineen

20 januari 2011 - ACTA, Ivoren Kruis en Menzis slaan de handen ineen om ouders bewust te maken van de noodzaak het gebit van hun kind al op vroege leeftijd goed te verzorgen. Meer dan de helft van de kinderen heeft op vijfjarige leeftijd gemiddeld acht gaatjes. Slechts een vijfde hiervan zijn behandeld. Op 17 januari jl. tekenden Prof. dr. Cor van Loveren, ACTA, Teun Rietmeijer, voorzitter Ivoren Kruis en Bas Leerink, lid van Raad van Bestuur Menzis, hiertoe een overeenkomst. De komende vier jaar investeren zij gezamenlijk in promotieonderzoek van ACTA naar risicogroepen, de ontwikkeling van strategieën om deze groepen te bereiken en het gedrag van ouders te beïnvloeden.

Mondzorg is essentieel

Van de Nederlandse kinderen heeft 56% op vijfjarige leeftijd gemiddeld acht gaatjes. Slechts een vijfde daarvan is behandeld. Dit terwijl gaatjes te voorkomen zijn door al bij de doorbraak van het eerste tandje te starten met poetsen met fluoride tandpasta, kinderen niet te veel suikers te laten eten/drinken (niet meer dan zeven eet- en drinkmomenten per dag) en vanaf twee jaar regelmatig naar de tandarts te laten gaan.

Goede mondzorg is niet alleen essentieel voor een goede gezondheid, de maatschappelijke kosten van mondzorg zijn aanzienlijk, er gaat jaarlijks meer dan € 2,5 miljard in om. Door te investeren in het aanleren van een goede mondzorg op jonge leeftijd kunnen kosten worden bespaard en daarmee ziektes als bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten op latere leeftijd worden voorkomen.

Onderzoek en communicatiestrategieën

ACTA start in samenwerking met Ivoren Kruis en Menzis een vierjarig promotieonderzoek om risicogroepen in kaart te brengen, strategieën te ontwikkelen om deze risicogroepen te bereiken en het gedrag van ouders te beïnvloeden. Zo zal er onderzoek worden gedaan naar de mogelijke determinanten van het gewenste gedrag van ouders.

Ook worden profielen opgesteld van ouders en hun tandheelkundig preventief gedrag en worden bijbehorende communicatiestrategieën ontwikkeld om het gedrag van ouders te beïnvloeden. Menzis zal deze strategieën gaan gebruiken om zelfzorg en een bezoek aan de mondzorgpraktijk te bevorderen bij haar verzekerden.

Terug naar home

Share |
Lees meer uit het TTM-archief. Selecteer een categorie.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
Nummer 177
januari/februari 2024
In dit nummer

 

Verspreiding in februari 2024.

Mis geen nummer, neem nu een abonnement op het Tandtechnisch Magazine. Klik hier voor een speciale internet-aanbieding.

Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.

Ontvang gratis TTM nieuwsbulletin

Gratis overzicht van het belangrijkste nieuws uit de dentale branche in uw e-mailbox. Vraag nu aan! Afmelden kan altijd door een e-mail te sturen naar info@tandtechnischmagazine.nl