Weer klacht bij NZa tegen afwijzingsbrieven verzekeraars

Branchevereniging Tandtechniek dient klacht in tegen verzekeraars

De Branchevereniging Tandtechniek heeft een klacht ingediend bij de NZa naar aanleiding van diverse klachten die via het Meldpunt Zorgsignalen zijn ontvangen over de afwijzingsbrieven van verzekeraars.

Gemiddelde als uitgangspunt
Het gaat de Branchevereniging Tandtechniek niet alleen om het beleid van verzekeraars om het gemiddelde als uitgangspunt te nemen voor alle situaties terwijl er sprake is van op maat gemaakte medische hulpmiddelen. Een opstelling die ook door tandartsen als star wordt ervaren. Ook blijken de verzekeraars ondanks de waarschuwing, die de NZa eerder dit jaar aan de verzekeraars gaf (naar aanleiding van een door de Branchevereniging Tandtechniek ingediende klacht) nog immer niet te voldoen aan de voorwaarden, die gesteld worden aan een afwijzingsbrief in het door de NZa opgestelde Richtsnoer Informatieverstrekking Ziekekostenverzekeraars en volmachten.

Mogelijkheid van beroep
Met name de voorwaarde dat patiënten dienen te worden gewezen op de mogelijkheid van beroep bij een afwijzing lijkt regelmatig te ontbreken in de afwijzingsbrieven. Hierdoor wordt niet voldaan aan de in het Richtsnoer gestelde voorwaarden en wordt de patient de mogelijkheid om tegen een afwijzing in beroep te gaan bij de verzekeraar of de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekering onthouden.

Akkoordverklaring blijkt afwijzingsbrief
Daarnaast lijken verzekeraars nog steeds de voorwaarden, die gesteld worden aan een afwijzingsbrief te omzeilen, door een brief die wel degelijk een afwijzing bevat, zelfs de tegenovergestelde term 'akkoordverklaring' te geven. Vorig jaar heeft de Branchevereniging Tandtechniek met succes bij de NZa een klacht ingediend voor het opdezelfde manier gebruiken van de term 'kopie goedkeuring' terwijl er feitelijk sprake was van een afwijzing.

Verkeerde informatie over garantie
Ook komt het voor dat een verzekeraar de patiënt volledig verkeerd informeert over de mogelijke aanspraak op garantie en nazorg, door te stellen dat de patiënt geen aanspraak op garantie en zorg heeft bij een niet-gecontractueerde leverancier, terwijl dit helemaal niet het geval is.

Handhavingsmaatregelen
Naar aanleiding van een vorig jaar door de Branchevereniging Tandtechniek met succes bij de NZa ingediende klacht zijn de verzekeraars publiekelijk op de vingers getikt. De NZa heeft tevens diverse verzekeraars schriftelijk geïnformeerd dat de NZa zonodig handhavingsmaatregelen zal inzetten als er nogmaals signalen over afwijzingsbrieven ontvangt die niet aan de eisen voldoen. Het ging om de verzekeraars Univé-VGZ-IZA-Trias, Achmea Zorg, ASR Basis Ziektekostenverzekeringen NV, OWM CZ Groep Zorgverzekeraar U.A.

Meldpunt Zorgsignalen
Het door de Branchevereniging Tandtechniek ingestelde Meldpunt Zorgsignalen is bereikbaar via info@bvtandtechniek.nl.

Terug naar home

Share |
Lees meer uit het TTM-archief. Selecteer een categorie.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
Nummer 177
januari/februari 2024
In dit nummer

 

Verspreiding in februari 2024.

Mis geen nummer, neem nu een abonnement op het Tandtechnisch Magazine. Klik hier voor een speciale internet-aanbieding.

Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.

Ontvang gratis TTM nieuwsbulletin

Gratis overzicht van het belangrijkste nieuws uit de dentale branche in uw e-mailbox. Vraag nu aan! Afmelden kan altijd door een e-mail te sturen naar info@tandtechnischmagazine.nl